Fergetilbudet beholdes
Ekspertutvalgs kuttforslag i de statlige overføringen til kystfylkene er skrinlagt. Næringsliv og innbyggere på Midsund får dermed ikke kutt i fergetilbudet som fryktet.Ut fra et Ekspertutvalg sitt forslag ville Møre og Romsdal fylkeskommune får et kutt i de statlige overføringene på nærmere 200 millioner kroner. I høringsbrevet som de sendt ut 1. mars ble det foreslått to alternativer for å imøtekomme kravet om utgiftskutt. Alternativene var reduksjon i ruteavganger eller økte ferjetakster. Det var også mulig å gjennomføre en kombinasjon av disse. Forslaget til rutekutt ville vært ødeleggende for de langsiktige utviklingsmulighetene til å sikre varig bosetting og sysselsetting i de samfunnene som ville blitt rammet.
Det var foreslått en total innsparing på 50 millioner kroner fra kutt i fergetilbudet i Møre og Romsdal fylke. Hele 6 millioner skulle tas på de to fergene som knytter Midsundsamfunnet til fastlandet (mot Molde/Romsdal via ruten Solholmen – Mordalsvågen eller mot Sunnmøre via ruten Dryna-Brattvåg).
Avgjørende faktor for bærekraftig lokalsamfunn
En fungerende samferdsels- og infrastruktur er helt avgjørende for mulighetene til å opprettholde et levende og bærekraftig lokalsamfunn, hvor også hensynet til sikkerhet og beredskap er ivaretatt.
Ville berørt mer enn 2000 innbyggere
Fergetilbudet er svært viktig for både samfunnet på Midsund, men også for næringslivet. Mulighetene for pendling til og fra jobb har en sentral betydning for arbeidslivet, og er ofte avgjørende for hvor man bosetter seg. Om det er via jobben, skolen, handel eller fritiden, så er fergene den eneste veiforbindelsen inn og ut av øysamfunnet. Det er derfor svært gledelig at tilbudet ikke nedskaleres.
Første fly fra Årø og siste fly fra Bergen
Årø lufthavn er en viktig flyplass for næringslivet og samfunnet i Møre og Romsdal. Når tilbudene som er i dag ikke endres vil både privatpersoner og næringslivet kunne benytte seg av å ta første fly fra Årø, og ta siste fly fra Bergen. Dette tilbudet er svært viktig for de næringsdrivende som er avhengig av å frakte varer videre ut i verden, samt for å kunne nå møter, og ikke minst videre forbindelser ut fra Oslo/Bergen.
Se MNF sin høringsuttalelse om forslaget til kutt her.