Fylket svarer ut
Møre og Romsdal fylkeskommune svarer ut Solholmen - Mordalsvågen.I brev av 10. april 2024 til Møre og Romsdal fylkeskommune, ved samferdselsdirektør Jesper Wiig, etterlyste vi plan B. i forbindelse med at ferjesambandet Solholmen-Mordalsvågen 10.april, i utgangspunktet måtte innstilles fra kl 09.15 til kl 16.00 grunnet sykdom.
Hvor er plan B ved utforutsatte hendelser?
Vi har forståelse for at sykdom kan oppstå, men vi forventer at Fylkeskommunen har krav til sine operatører om beredskap/plan B for uforutsatte hendelser. Stenging av sambandet en tilnærmet full arbeidsdag, vil selvsagt ha store konsekvenser for næringsliv og befolkningen i øysamfunnet i gamle Midsund kommune.
Operatør på sambandet, Fjord 1, v/regionleder Jan Petter Jagedal Thomsen, uttalte, med forbehold om at han er sitert korrekt i lokalavisa Midsundingen, «– Dette kan dessverre skje igjen.» gir ikke tro på at Fjord 1 vil utarbeide tilstrekkelig beredskap, herunder alternativ løsning for å unngå lignende situasjoner. Det er sterkt bekymrings – og kritikk verdig. På vegne av våre medlemsbedrifter bad vi Møre og Romsdal fylkeskommune sikre at lignende situasjoner unngås i fremtiden og ber om å få fremlagt en plan for løsning av eventuelle lignende fremtidige uforutsette hendelser på sambandet.
Svaret fra Fylkeskommunen
"FRAM beklager driftsstansen i sambandet onsdag 10. april, og har stor forståelse for at dette hadde negative konsekvenser for både næringsliv, innbyggere og andre.
Driftsstans i sambandet er selvsagt noe verken vi i FRAM eller rederiet Fjord1 ønsker at skal forekomme, men mannskapsmangel på grunn av akutt sykdom er dessverre noe som kan oppstå. Hvis det skjer kort tid før ferja skal gå, kan det være utfordrende å finne en umiddelbar løsning. I dette tilfellet sendte Fjord1 ut driftsmelding om at sambandet var innstilt frem til kl. 16.05. Sluttidspunktet ble satt slik fordi det ikke forelå en klar løsning da driftsmeldingen måtte gå ut.
På dette tidspunktet var vurderingen at været var for dårlig til at ferja mellom Aukra og Hollingsholm kunne gå over til trekantrute. Fjord1 og FRAM jobbet med alternative løsninger for å åpne sambandet igjen. Kl. 11 meldte Fjord1 om at sambandet gjenopptok ordinær rute fra kl.
12.00.
Reservemannskapet i Romsdalspakken son normalt blir satt inn, hadde brukt opp sin arbeidstid i ordinær ruteproduksjon, da det pågår testing og tilpassing av elektrisk drift på ferjesambandet Åfarnes-Sølsnes.
FRAM og Fjord1 vil sammen gå gjennom rutinene for hvordan man anslår eventuelt sluttidspunkt på uforutsette innstillinger, med tanke på å få så god og forutsigbar informasjon til publikum som mulig.
Det er blitt stilt spørsmål fra innbyggere og næringsliv om hva som hadde skjedd om det hadde oppstått en akutt situasjon som krevde beredskapstur med ferja. Ved akutte situasjoner, gis det normalt gi dispensasjon fra bemanningsreglene etter dialog med Sjøfartsdirektoratet."
Se svaret i sin helhet her.