Hva mener folk om Molde og regionen?
Spennende resultater av omdømmeundersøkelse. Vi har blant annet fått svar på hvordan regionen oppfattes, hva er vi kjent for, hvordan jobbmulighetene oppfattes og om det er aktuelt å flytte hit.Med bakgrunn i behovet for å rekruttere flere til å ville bo og jobbe i regionen, har vi sett på hvordan regionen oppfattes. Formålet har vært å kartlegge hvilket omdømme regionen har på faktorer som gjør det bra å leve og jobbe i regionen.
Sentio Research Norge AS har på vegne av Molde Næringsforum, Aukra Næringsforum, Hustadvika Næringsforum, Nordveggen og Vestnes Næringsforum gjennomført tre omdømme undersøkelser om regionen. En nasjonal, en lokal og en regional undersøkelse. Utvalget består av 1000 personer mellom 18 og 80 år som er bosatt i Norge, og 500 personer mellom 18 og 45 år som er bosatt i kommunene Molde, Hustadvika, Vestnes, Aukra og Rauma, samt 300 personer Nordmøre og Sunnmøre.
Omdømmeundersøkelsen gir innsikt og nyttig informasjon om hva en bør jobbe videre med for at flere velger å bosette seg i regionen. Undersøkelsen viser at folk i Norge kjenner til, og at de har en positiv oppfatning av Molde og regionen, spesielt knyttet til faktorer som er viktig for å bo og leve her, og at de ikke kjenner godt nok til mulighetene innen arbeidslivet. Nesten 50 % er nysgjerrige på regionen og avviser ikke muligheten for å vurdere å flytte hit. Resultatene fra undersøkelsen er mer positive enn vi trodde på forhånd sier daglig leder Britt Flo. Det er vanskelig å vite på forhånd hvilket inntrykk og oppfatning noen har. Når vi nå har fått det svart på hvitt gir det oss et godt grunnlag i arbeidet med å vise frem muligheten fremover.
Scorer godt
Regionen skårer jevnt over godt på de fleste faktorene som er målt i denne undersøkelsen. Folk i Norge mener at vakker natur er et sterkt fortrinn for regionen ( 82) og at det ligger godt til rette for en aktiv fritid i Molde- og Romsdalsregionen (78). De mener også at regionen er et godt sted å vokse opp for barn og unge (73) og at vi har et attraktivt kulturtilbud (70).*
Kjenner ikke til mulighetene i arbeidslivet
Ikke uventet er en mindre kjent med hvilke muligheter som finnes i næringslivet og arbeidsmarkedet. Driveranalysen i den nasjonale undersøkelsen viser at næringslivet og arbeidsmarkedet er viktig for totalinntrykket av regionen.
Respondentene er nokså enige i at det ligger godt til rette for næringsutvikling i regionen (69), at regionen har et nyskapende næringsliv (66) og at regionen har et variert næringsliv (66). Respondentene er til dels enige i at regionen har mange interessante jobber (62), og i varierende grad enige i at det er lett å finne jobb for begge (58).*
Molde = jazz roser og fotball
Jazz, fotball og roser det folk i Norge tenker på først når de hører navnet Molde. Molde som jazz-, rose- og fotballby står sterkt nasjonalt. Men når folk i Molde og regionen blir spurt om det samme er fjell, natur, Molde fk det en sterkest forbinder med Molde.
Romsdalsregionen = fjell og natur
Fjell, natur og Molde er det første folk i Norge tenker på når de hører navnet Romsdalsregionen. Det er også de første de lokale tenker når en hører ordet Romsdalsregionen.
Innbyggerne trives svært godt
Den lokale undersøkelsen viser at innbyggerne trives svært godt og at de er stolte av å bo her. Driveranalysen i den lokale undersøkelsen viser at blant annet trivsel, samt inntrykk av oppvekstmiljø og åpenhet og toleranse er viktig for totalinntrykket av regionen.
Mange som kan være interessert
Undersøkelsen viser at det for rundt 20 % av de nasjonale respondentene kan være aktuelt å flytte til regionen, mens 30 % svarer vet ikke/usikker. Dvs nærmere 50 % av de nasjonale respondentene kan være nysgjerrige på regionen.
Vis frem arbeidslivet
Omdømmeundersøkelsen gir oss innsikt, og nyttig informasjon om hva vi bør jobbe videre med i fellesprosjektet, «Rekruttering- og omdømmebygging i Møre og Romsdal». Målet er å bidra til at flere velger å bosette seg i regionen.
Attraktiv jobb, familie, økonomi og bolig er de viktigste faktorene for at folk skal vurdere å flytte hit. For å forbedre inntrykket nordmenn har av Molde og Romsdalsregionen bør det fokuseres på å styrke inntrykket av næringslivet og arbeidsmarkedet i regionen. Det tar vi med oss i det videre arbeidet som vi nå er i gang med sammen med kommuner, regionråd, næringsliv og næringsforum i regionen.
*Skala fra 1- 100 , der 0 =helt uenig og 100 = helt enig