NTP 2025-2036
0,25 prosent til landets største eksportfylke⁉️ Sist uke ble Nasjonal Transportplan lagt frem. Leder av Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite Sigbjørn Gjelsvik og stortingsrepresentant Geir Inge Lien hadde tatt turen hit for å presentere nyheter.
Vi var spent på hva de ville komme med. Møtet ble avholdt på Kommunehuset i Aukra. Hvor poltikere, næringsliv og andre deltok.
Bildet RB tok, er beskrivende for hvordan budskapet ble tatt imot av Per Arne Rindarøy, styreleder Kjerringsundet AS, Odd Helge Gangstad styreleder Møreaksen AS, Hugo Heggdal, Romsdal Processing AS, Olav og Daniel Sjøvik, Sjøvik AS, Arnt Sommerlund, Aukra Næringsforum og de andre som deltok på møtet. Se sak i RB her, (pluss artikkel).
Møre og Romsdal sin andel av NTP er tilnærmet null. Av bevilgningen i NTP på 1.300 mrd kr får M&R 3,4 mrd kr.0,25 prosent, nærmere null er det nesten ikke mulig å komme. M&R står for 11 prosent av verdiskapning og 5 prosent av innbyggerne i Norge.
E39 Vik- Molde (Møreaksen) forslaget fra Regjeringen
Det foreligger vedtatt reguleringsplan samt ekstern Kvalitetssikring (KS2). Dette innebærer at det foreligger en plan for gjennomførings rekkefølgen i prosjektet. Det kan imidlertid være grunnlag for en annen gjennomførings rekkefølge, der deler av prosjektet realiseres før for å gjøre det mulig å realisere noe nytte for trafikantene selv om det ikke er midler til hele prosjektet. Regjeringen vil gi Statens vegvesen et oppdrag om å vurdere en annen gjennomførings rekkefølge der E39 Molde-Julbøen, samt også eventuelt hengebroen mellom Otrøya og Molde i delprosjektet E39 Vik-Julbøen, realiseres først. Vurderingen skal gjøres med tanke på gjennomførbarhet, kostnader og nytte. Dette vil gi grunnlag for en fornyet vurdering av prosjektet ved neste fremlegg av Nasjonal transportplan, herunder om deler prosjektet kan startes opp i løpet av den kommende transportplanperioden.