Naturen som nettverk
Vi vet at naturen vår er attraktiv, men det er også arbeidslivet her! Topptur for studenter på høst og vinter øker kjennskap til bedriftene og tilrettelegger en arena for jobbmuligheter.Fjell, natur og Molde er det første folk i Norge tenker på når de hører navnet Romsdalsregionen. Det er også de første de lokale tenker når en hører ordet Romsdalsregionen. Dette er resultatet av undersøkelsen som ble gjort av Sentio Research Norge AS på vegne av Molde Næringsforum, Aukra Næringsforum, Hustadvika Næringsforum, Nordveggen og Vestnes Næringsforum. Dette mener vi danner et godt grunnlag for våre toppturer som møteplass mellom arbeidsliv og jobbsøkende studenter.
Kjenner ikke til mulighetene i arbeidslivet
Ikke uventet er det mindre kjent hvilke muligheter som finnes i næringslivet og arbeidsmarkedet. Driveranalysen i den nasjonale undersøkelsen viser at næringslivet og arbeidsmarkedet er viktig for totalinntrykket av regionen.
Topptur for studenter har til hensikt å synliggjøre bedriftene og arbeidslivet vi kan tilby i Molderegionen og gi dem en "fot innafor". Dette gir studentene sjansen til å stifte bekjentskap med hva som tilbys på en annen måte enn den tradisjonelle jobbmessen.
Bevisst valg
40 heldige studenter blir plukket av bedriftene fra søkerbunken, og møteplassen mellom studenter og næringsliv under toppturene og på jobbmesser skaper en kontinuitet som styrker båndene mellom utdanning og arbeid. Den sporty stilen på toppturene viser også hvordan Molderegionen ikke bare er et arbeidssted, men et levende og kult samfunn hvor balansen mellom arbeidsliv og fritid er viktig.
Tilnærmingen ser ut til å ha en positiv innvirkning på studentenes oppfatning av arbeidslivet i Molderegionen. Etter å ha deltatt på toppturene, observeres det at flere av studentene dukker opp på jobbmessen "BLI MED HIT." Dette kan tyde på at de ikke bare "snuser" på, men virkelig utforsker mulighetene og karrieretilbudet som regionens næringsliv har å by på.
Funker det?
Vi får tilbakemeldinger om at flere av bedriftene har videre dialog med studenter de har blitt kjent med på turen, og det er også flere som har ansatt kandidater etter tur.
Vi planlegger topptur 19.-20. september. Vi fortsetter å gi studenter en fot innafor næringslivet, forhåpentligvis med mange bedrifter i turfølget.
Sikre din bedrift synlighet og markedsføring og meld dere på HER!