Utvikling og fergekutt
Foreslår en rekke kutt i ferjesambandene til Midsund. Næringsutvikling og fergekutt er en dårlig kombinasjon. Se uttale fra MNF til Samferdselsutvalget i Møre og Romsdal fylkeskommune.I sak 54/24 Økonomiplanen 2025 – 2028 med budsjett har Møre og Romsdal fylkeskommune foreslått kutt for bla sambandene Solholmen- Mordalsvågen og Dryna-Brattvåg gjennom tre nivåer av tiltakspakker. Se her Rutekutt A8.1-A8.3 Ferge. Kuttforslagene skal behandles i Samferdselsutvalget mandag 11. november.
NHO, ved regiondirektør i Møre og Romsdal Lene Trude Solheim og Håvar Ketil Sporsheim, seniorrådgiver politikk og kommunikasjon, kommer til Midsund 8. november for drøfte saken. Møtet er hos Romsdal Processing kl. 10.30 .
Optimisme
Midsund er preget av gründerskap og evnen til å se nye muligheter. Lokalsamfunnet har de siste årene vist en imponerende evne til å utvikle seg og skape nye muligheter, med et mangfold av bedrifter innen flere sektorer.
Det er generelt stor optimisme i næringslivet. Bedriftene som er bærebjelken for den lokale økonomien, går godt og vokser stadig videre inn mot nye markeder. Dette medfører en stødig vekst, behov for flere ansatte og ikke minst økte transport- og reisebehov, da stadig økende mengde folk, varer og tjenester fraktes inn /ut av øya. Dette harmonerer dårlig med planer om reduksjon i tilbud og åpningstid.
Betydelige konsekvenser
Fergeforbindelsene, Solholmen – Mordalsvågen og Dryna – Brattvåg, er eneste måten å komme seg til/ fra Midsund. Kutt i fergetilbudet vil ha betydelige konsekvenser for den økonomiske aktiviteten og samfunnslivet. Å opprettholde et fullverdig fergetilbud handler ikke bare om å ivareta dagens situasjon, men om å legge til rette for fremtidig vekst og utvikling. Åpningstid, frekvens og forutsigbarhet i fergeforbindelsene er avgjørende for at bedriftene og deres eiere vil satse videre. Behovet for transport av både folk og varer er stadig økende. Med flere bedrifter som vokser og flere ansatte som pendler, vil redusert tilbud være et betydelig hinder. Forslaget medfører også en at en ikke lenger vil kunne nå tidlig fly ut fra regionen. Dette tilbudet er svært viktig for de næringsdrivende som er avhengig av å frakte varer videre ut i verden, samt for å kunne nå møter, og ikke minst videre forbindelser ut fra Oslo/Bergen.
Samfunnsutvikling
Fergetilbudet er ikke bare et spørsmål om logistikk, men et spørsmål om samfunnsutvikling, økonomisk vekst og livskvalitet for de som bor og arbeider i regionen. Et redusert fergetilbud sender og et signal om at lokalsamfunnet og dens innbyggere ikke blir prioritert. Det vil ikke løfte optimismen og vekstviljen som kjennetegner Midsund. Næringslivet i Midsund ønsker styrking av tilbud, og ikke reduksjoner og materiell av dårlig kvalitet.
Gratis ferge
Vi viser og til vårt høringsinnspill fra 2022 om endring i ferje- og kollektivtilbudet. Omstilling FRAM 2024, ref. 2023/1223-23044/2023 «Vi ønsker ikke gratis ferger, dersom kutt i rutetilbud eller svekket frekvens er alternativet!» Vårt synspunkt står fortsatt ved lag.
Infrastrukturen må støtte, ikke hemme, utvikling. Fergekutt og næringsutvikling er en dårlig kombinasjon.
Se MNF sin uttale her